De op deze website beschreven methodische kenmerken van de individuele begeleiding bij Grip richt zich op de begeleiding van jongeren met psychiatrische noden. Dit zijn vaak jongeren met een diagnose autismespectrumstoornis (ASS). Hoewel er ook andere jongeren zijn met psychiatrische noden, richten we ons op de beschrijving van de grootste groep, de jongeren met een diagnose ASS. De meeste deelnemers van Grip hebben daarbij een normale tot hoge begaafdheid.
Kinderen en jongeren met ASS laten onderling uiteenlopende problemen zien1. De problemen en mogelijkheden zijn individueel bepaald en vragen om een individuele benadering. In de literatuur wordt ASS veelal vanuit een medische invalshoek benaderd. De literatuur gaat over kenmerken van autisme, hoe diagnoses worden gesteld en welke behandeling of begeleiding het beste gevolgd kan worden. Het bieden van duidelijkheid en structuur wordt veelal gezien als antwoord op hoe jongeren met autisme te begeleiden. Het is inderdaad zo dat deze jongeren vaak beter functioneren als de omgeving in hoge mate voorspelbaar is. Opgroeien in een sterk gestructureerd systeem leert je echter niet omgaan met de veranderlijkheid van onze maatschappij. Wanneer bijvoorbeeld de interactie niet past binnen het aangeleerde ‘sociale script’ ontstaat er verwarring met als gevolg overprikkeling en controleverlies.